Det sista av södern

Efter att ha kört upp längs med hela Mississippi nådde vi en av de nordligaste sydstaterna, Tennesse. Tennesse är väl mest känd för Memphis, Nashville, musiken och Dolly Parton. Och visst skulle vi lyckas pricka av alla dessa punkter! Till memphis anlände vi dagen innan midsommar i den fortsatt tryckande värmen. Förutom det kända Beal Street är memphis downtown ganska dött och känns stundtals tom väldigt övergivet med tomma lokaler. Beal Street (två små kvarter) är dock väldigt livat med barer, pubar och andra musik inrättningar. I Memphis firade vi alltså lite midsommar med vår australiensiska rumskamrat som gulligt nog överraskade oss med att ha hittat svenska köttbullar och sill på dne lokala super marknaden. Jätte gulligt av henne! Och gott var det! Vi besökte också The National Civil Rights Museum som är anlagt i det gamla motell där Martin Luther King blev skjuten 1968. Även om civil rights här bara handlade om afroamerikansernas ständiga kamp (glöm kvinnor, indinaer eller andra minoriteter) var museet informativt och mäktigt att ha sett balkongen där Martin Luther King föll. Annars är ju den stora attraktionen i Memphis  såklart Elivis hem Graceland och man kunde ju inte gärna komma förbi här utan att stanna här. Genom Graceland (som är mindre än man kanske trott) går man själv med at audioguide i öronen som förklarar rummen, delar av Elvis liv och annan kuriosa. Även om man inte är ett direkt Elvisfan så är det väldigt coolt att ha varit i Graceland och sett alla 70-tals inredning samt Elvis grav.

Beal St i Memphis.

Motellet där Martin Luther King blev mördad och idag The National Civil Rights Museum.

Midsommarfirande!

Graceland

Audiotour på Graceland.

Efter Memphis bar det vidare genom Tennesse till ett snabbt stopp i countryhuvudstaden Nashville. Var man än vände sig var det fullt av folk i cowboyboots! Efter lite klödd med hostelet vi bokat på förhand hamna vi på ett halvfärdigt renoverat hostel närmare downtown och när kvällen kom hade vi tom fått sängar och madrasser som var helt nya och uppmonterade. Musiken är som sagt stor i Nashville och det finns många livebarer med countrymusik flödande ur högtalarna, alla är glada och stämningen är på topp. Men är man inte nåt fan av country finns här inte så mycket annat att se. Så vi stanna bara här en natt och körde istället vidare österut till Dollywood! Dolly Parton har öppnat en nöjespark mitt ute i Smokey Mountain och satt sitt namn på den. Vi hade förväntningar om en häftig nöjespark med massa ttraktioner och åkturer i äkta amerikansk stil och Matilda hade tom peppat sig till att nu skulle hon minsan lära sig uppskatta bergodalbanor (till min stora glädje). Trots 53 dollar i inträde (!) så visade sig parken inte vara sådär jätte stor och innehöll bara sådär 4 bergodalbanor o lite anadra attraktioner för barn. Och efter en bergodalbana gav Matilda redan upp tanken på att uppskatta dessa. Så även om parken var fin och välgjord fick vi inte ut så mycket av den tyvärr.

Nashville

Dollywood!

Den sista av sydstaterna som fick vårt besök blev North Carolina. Hit kom vi för att njuta av bergen genom Blue Ridge Parkway och sedan ta oss ut till östkusten (korsat landet!) för lite sista sol och bad innan storstäderna Washinton och New York väntar. Vi spenderade så en dag med att köra genom bergen längs med Blue Ridge Parkway. Vackert! Sen bar det direkt ut till havet! Först stannde vi två dagar i Havlock och Atlantic Beach där vi upptäckte den mysiga staden Beaufort och fick lite strand tid. Kusten här är kantad av stora trä villor i alla pastellfärger man kan tänka mig. Så fint! Dessa fantastiska (och stundtals stora) hus gör att man direkt börjar fundera på möjligheten att köpa ett sommarhus här som ligger diekt på strande, eller bara möjligheten att åka hit på solsemester från Sverige en vecka eller mer och hyra en av dessa fantastiska hus. Ännu coolare blev husen när vi tog oss lite länge norrut till Outher Banks och staden Kill Devil Hills. Outer Banks är precis som det låter en ytter ganska smal sandbank som är nästan full av dessa hus. Här stanna vi bara en natt eftersom det var ganska dyrt. Men vi han med en utflykt till Ocracoke Island där husen och atmosfären påminde om en karibisk ö. Hit vill jag tillbaka!

Smokey Mountain
Blue Ridge Parkway

Slutligen korsat landet! Beaufort, North Carolina.

På min tallrik, räkor!

Stranden!
Det är inte så lätt att få in hela atmosfären med dessa fina trähus på bild. Men här är ett exempel iaf.

Ocracoke Island.

Nu har vi tagit oss bort från sydstaterna och är i ett skattefritt Delaware. Passar på att shoppa lite "måsten" när det nu ändå är skattefritt :). Senare idag ska vi sen köra till Washington DC där vi ska stanna fyra nätter. Från här har vi även planerat in en utflykt till gettysburg för att lära oss lite om det amerikanske inbördeskriget, vi ska se baseball när Washington Nationals tar emot San Francisco Giants och slutligen fira 4th of July. Sen kör vi vidare till vårt slutmål New York för några sista dagar innan vi flyger hem den 9 juli. Det kommer alltså troligtvis inte hinnas med fler uppdateringar på bloggen under resans gång. Det har varit ett jätte roligt äventyr detta med både livet i Kanada och att se USA från alla dessa vinklar. Men nu ska det också efter 6 månaders excil bli skönt att komma hem till er alla i trygga Sverige. Roligt att ni har velat följa mig (och oss) på denna bloggen! Ses snart!