Toronto

Fösta stoppet på resan är alltså Toronto. Även om det inte känns så mycket som om jag reser än eftersom jag inte flyttat mig mer än ca 2 h från Guelph. Dessutom har jag besökt Toronto tidigare. Men detta är trots allt inte Guelph och universitetsstudierna är över! Har nu spenderat ca 1 hel vecka i Toronto på the Only Backpacker's Inn, ett av de mysigaste och trevligaste hostels jag bott på. Det är litet och hemtrevligt och alla som bor här är så trevliga och går verkligen sitt bästa för att vara trevlig mot dig, det är nästan som en liten familj här. Förutom att familjemedlemmarna byts ut lite då och så. Det är en hel del folk som bor här på "heltid" medans de jobbar eller går i skolan här. Så man träffar lite samma folk varje dag, samma folk som äter frukost (Våfflor! Mums!) och samma folk som hänger i vardagsrummet framför tvn på kvällen eller nere i puben. Hemtrevligt och mysigt! Glad att jag valde att stanna här under mina 1.5 veckor i Toronto!

Sweden was here!

Dessa första dagar i Toronto har spenderats med Lina (från Österrike). Hon åkte till Chicago igår kväll, vilket känns rätt skönt. Nu är jag ensam i lite över en dag innan Freddie (Tyskland), som ska stanna och göra praktik i Guelph, kommer till Toronto över helgen, och på söndag kommer Stine!

Den första veckan har alternerats mellan sightseen och göra klart min GIS kurs. Vi har strosat runt på Torontos gator, undvikt regnet, besökt Kensington Market, druckit öl, spelat baseball och bara tagit det lugnt.

Spelar baseball mot HI Hostel. Lätt förvirrande regler, men kul! Och vi vann!

Swing it!

The Royal Ontario Museum

Royal Ontario Museum

Kensington Market

Kensington Market. Second Hand butiker i mängder!

En liten uppbyggd strand vid Lake Ontario med CN Tower i bakgrunden.

Leaving Guelph

3 månader och 2 veckor går så fort. "Tiden går fort när man har roligt", brukar det ju heta. Imorgon är det dags för mig att lämna Guelph. Jag stannar till den absolut sista tillåtna dagen för att utnyttja mitt boende här så mycket som möjligt. Kommer nog vara bland de 10 sista att låsa mitt rum och lämna in nyckeln. Redan nu är jag helt ensam i lägenheten. Ken och Harriet checka ut i onsdags kväll och Stine åkte till Toronto igår eftermiddag. Konstigt att vara i lägenheten helt själv nu, och speciellt när man ser alla föräldrarna utanför komma och hämta upp sina barn och att se alla försvinna från Universitetet. Alla måste nämligen packa ihop sitt pick o pack o lämna sina rum. De som kommer tillbaka till nästa läsår och fortfarande vill bo på Campus får då anmäla sitt intresse och blir tilldelad ett nytt rum. Varje år e det alltså in med allt i september och sen ut med allt i april. Som så många andra saker här är detta system konstigt. Även Anna lämnade Guelph för Washington igår kväll, så det är rätt ensamt här nu. Och på det hela taget är det många bytisar som nu har lämnat Guelph. Ska ut och äta middag ikväll med några som stannat kvar in i det sista.

University of Guelph

Efter min sista tenta (någonsin!) förra onsdagen och min sista inlämning i fredags har jag mest hängt omkring här, pluggat lite GIS till min distanskurs (men inte lika mycket som jag borde), fixat o trixat lite, hjälpt Anna och Stine med diverse förberedelser inför deras egna flyttar, organiserat papper och så idag tillslut packat ihop alla mina saker i ryggsäcken igen. Nu blir det till att leva i ryggsäcken igen under de närmaste 2.5 månaderna. Även om jag skicka hem en massa saker med föräldrarna är det fortfarande inte så att jag direkt har gott som plats i väskan. Var kommer allt ifrån?!? Nåja, kanske några böcker får offras så småning om när jag kommer över till the great US of A och bekantar mig med den något billigare shoppingen där. Planen för den närmaste tiden ser ut så här:

21 april - 2 Toronto
. De första dagarna med Lina från Österrike, sen några själv och de sista 3 tillsammans med Stine. Förhoppningsvis blir det gott häng i vårsolen på Toronto Island, besök på museum, upptäcka fler stadsdelar och så ska GIS kursen försöka avslutas.

3 - 16 maj Chicago! Åker till Chicago med Stine som stannar i 1 vecka och resterande tid får jag klara mig själv och försöka roa mig bäst jag kan. Hoppas på fint väder så man kan njuta av Lake Michigan och allt annat Chicago har att erbjuda!

16 - 18 maj San Diego. Flyger från Chicago ner till Maria i San Diego. Värme!

18 - 25 maj Hawaii. Tillsammans med Maria och Jonatan och två andra svenska tjejer blir det en resa till Hawaii i 1 vecka. Femte gången gillt nu alltså, nu ska jag banne mig bli riktigt duktig på att surfa!

26 maj - 1 juni. Först några dagar i San Diego, sen kör jag, Maria och hennes klasskamrat Linda läns Highway 1 upp mot San Fransisco. Och den 1 juni landar Matilda i SF!

1 juni - 9 juli. Roadtrip! Efter några dagar i San Francisco hämtar vi ut vår lilla bil den 4e juni och kör mot första målet Yosemite National Park. Hela rutten är inte helt bestämt, men det kommer iaf inkludera Las Vegas, Grand Canyon, New Orleans, Mississippifloden, Memphis, Washington och avslutas med shopping och storstadsliv i New York!

Väskan packad o klar (nästan) och Kanada flaggan är påsydd!

Finals

Finals är här! Efter några roliga dagar med föräldrarna är det pang på rödbetan och direkt till finals! Hade min först redan i måndags kväll (Riskhatering). Gick väl sådär måste jag väl säga. Dock mest p.g.a dumma och alldeles för specifica frågor tagna från exemple som diskuterats på lektionerna. Hmm. Men bara att koamm igen. Om nån timme skriver jag nu min SISTA tenta NÅGONSIN (troligtvis)! Yeah! Är även i mitt favorit ämne här så jag vill verkligen göra bra ifrån mig. Professorn har varit så bra och trevlig att jag verkligen vill visa att jag uppskattat honom och göra bra ifrån mig (och så vore det ju trevligt att kunna ta med sig ett hyfsat bra medelbetyg hem!). Sen är det bara en sista inlämningsuppgift som ska in på fredag och sedan är allt vad som heter skola i Guelph slut!

Studenter på U of Guelph skriver finals i den stora salen i Athletic center.

Stine och Freddie pluggar till finals på favorit studieplatsen i Science Complex (där de också har det bästa kaffet och trevligast personal i fiket!)

Visitörer

För nu snart en vecka sedan landade mamma och pappa Lundquist i Kanada, tog sin lilla hyrbil och körde till Guelph! Det blev ett kärt återseende och något förvirrande att prata så mycket svenska på en och samma gång för min del. Först fick de på egen hand upptäcka "meteropolen" Guelph under en förmiddag medans jag hade lite lektioner och en presentation. Direkt efter min eftermiddags presentation bar det sedan av några dagar från skolan och Guelph med första stoppet Niagara-on-the-Lake. I denna mysiga New England inspirerande by/samhälle samlas varje år massvis med människor för att besöka George Bernards Shaw's Festival, gå på vinprovningar, bo på mysiga Bed and Breakfasts, besöka Niagarafallen och i stort set bara njuta av den mysiga omgivningen. Vi spenderade två nätter här på ett mysigt BnB med en fantastisk frukost! Körde till Niagarafallen och förundrades över dess kraft, pappa köpte loss på en Tommy Hilfigure outlet, vi åt gott och strosa runt bland mysigt hus.

Finlay Bed and Breakfast i Niagara-on-the-Lake

Niagarafallen under våren

Det amerikanska fallet bland Niagarafallen och bron över till USA

Efter Niagarafallet blev det ett snabbt stopp i Toronto med besök i CN Tower och den stora huvudattraktionen: Ishockey!

CN Tower

Drinkar uppe i CN Tower innan hockeymatchen

Efter lite övertalning fick jag föräldrarna att iaf sätta en fot lite lätt på glasgolvet för att få en bild.

Toronto Maple Leafs - Tampa Bay Lightning 3-2 (efter Sudden Death)

Även om ishockeymatchen inte gällde något och var den näst sista innan slutspelen och spelat syntes lite därefter var det ändå väldigt roligt att se en NHL match live på plats in Kanada! Speciellt alla små underhållningar omkring i alla små pauser var intressanta att se. Att dessutom både Salming och Sundin fanns på stora affischer i taket gjorde stämningen ännu bättre :).

Storstadspulsen lämnades för lite vildmarks liv på Bruce Peninsula (peninsula=halvö) mot Lake Huron. Ungefär 4 timmar tog det från Toronto och vi lämnade snart stora motorvägar mot mindre landsvägar kantade med gårdar, småstäder/byar och fallfärdiga lador. Den sista timmen upp till Tobermory bestod i stort sett bara av skog (mesta dels cypreser eller liknande tallträd). Det lilla samhället Tobermory ligger på toppen av halvön och är i vanliga fall avgångspunkten för färjan till världens största sötvattens ö Manitoulin Island, populärt för vatten sporter av olika slag och som utgångspunkt för vandringar i Bruce Peninsula National Park. Säsongen drar dock inte riktigt igång förrän i maj och färjan gick ej, många BnBs var stängda och ännu fler små turistaffärer och restauranger var också stängda. Detta var trots allt en väldigt mysig liten by, även om det fina (fantastiska!) vädret också gjorde sitt! Eftersom vädret var så fint som det var och att det trots allt var påsk hade vi turen att de för första gången någonsin kunde ha en båttur igång ut till det s.k. Flowerpot Island reda under påskhelgen. Lite kallt ute på öppet vatten men man fick en fin utsikt från båten mot kusten och vandringen och utsikterna från ön var värda den lilla studens kyla. Spenderade två nätter i Tobermory och vandrade i Bruce Peninsula National Park på diverse ställen. Fantastiskt väder, vacker natur och klart blått vatten!

Tobermory

Flowerpot Island

Flowerpot

Bruce Peninsula National Park

Slutligen, innan bilen återigen parkerades i Guelph, tog vi en liten tur till samhället St Jacobs där Mennonites bor coh lever. Mennonites liknar Amish och kommer ursprungligen från samma tro men är idag inte fullt så konservativa som Amish folk kan vara. De lever närmare verkligheten och mitt bland bilar och moderna gårdar kan det komma en häst och vagn med svart klädda mennonites med kvinnorna i en hätta.

Nu är jag iaf tillbaka i Guelph och har min första finals redan imorgon kväll! Plugg, plugg, plugg och plugg som gäller nu alltså! För final nummer två kommer redan på onsdag och på fredag kväll är allt vad gäller studerande i Guelph inlämnat och klart! Stannar dock kvar en vecka till för att utnyttja boendet till max och göra min GIS kurs jag läser på distans från Sverige. Medans jag sitter här och tar en liten pause i studerandet sitter mamma och pappa på ett BnB i Guelph och imorgon kör de mot Kingston (norr om Toronto) för ett litet besök innan de vänder tillbaka till Toronto för några dagar där. På fredag flyger de hem igen och innan dess kommer jag även till Toronto en liten sväng för att lämna över mina vinterkläder för dem att ta med sig hem :).

Snart halvvägs

Då var man snart halvvägs på dett äventyr. Och då håller samtidigt terminen på att nå sitt slut! Blir en del resande efter att jag måste lämna mitt rum mitt på dagen den 21 april alltså. Kulkul! Men först ska slutproven och det sista i skolan klaras av! Och ännu mer innan det ska jag iväg på lite äventyr i Kanada med föräldrarna! Föräldrarna Lundquist landade idag i Kanada och är nu i Guelph. Har precis avnjutit en middag med dem downtown. Efter min presentation i morgon eftermiddag bär det iväg med deras hyre bil mor första stoppet Niagra Falls! Ska bli jätte kul att resa runt med föräldrarna lite. Tur att slutproven här inte är lika stora som hemma och "bara" är 25-35% av slutbetygen, annars hade jag nog inte kunnat ta ledigt såhär precis innan tentorna :). Men kommer vara tillbaka i Guelph lagom till min första tenta på måndag iaf! Hörs då!

Träden börjar slå ut och trots lite minusgrader på morgnana så är nog våren ändå här!