Komma i ordning steg 1

Nu har här snart spenderats en hel helg i Guelph och Kanada. Kom fram rätt sent och något trötta i fredags kväll (lokal tid, vi ligger 6 h efter Sverige) och då hade jag lyckats stött på danske Stine på flyget som skulle bo i samma hus som mig. What are the odds!? Tillsammans med två kanadensare (men asiatiskt ursprung och däri något asiatisk matlagningstradition) bor vi i ett radhus/lägenhet i ett område som kallas East Village. Lägenheten har tre våningar: på första våningen finns där ett kök, ett matsalsbord och ett litet vardagsrum. På andra våningen bor jag och Stine i varsitt rum och har en delad toalett emellan oss. Sen på tredje våningen bor våra lägenhetskompisar Ken och Harriet. Stine och jag har varit ensamma i lägenheten fram tills nu idag så vi har gjort det mest tillsammans än så länge. Första dagen var det en del ärenden som behövde göras, t.ex. köpa täcke och kudde och annat smått, fixa ett kanadensiskt mobil nummer, handla mat och köpa internetsladd. Det roliga med Kanada när det gäller att handla saker är att de adderar skatt på allt du köper när du står i kassan. Du kan alltså gå runt i affären och tro att saker och ting kostar en viss summa och kanske t.o.m. tycker du gjort ett kapp, för att sen komma till kassan och märka att de lägger till mellan 10 och 13%! Hur dumt system är inte det! Detta vänjer man sig nog inte vid i första taget skulle jag tro...

Idag har vi bl.a. haft introduktions/välkomnast möte för alla nya internationella studenter med rundtur, lite lära känna varandra aktiviteter, massa information av diverse slag och sen en fashionshow med exempel på hur du klär dig för det kalla kanadensiska vädret (!). Det senare var väldigt underhållande för de skandinaviska studenterna i publiken! Trots att man satt där och näsan skrattade och tyckte att detta är ju självklart, så är det nog en del studenter som behövde detta. En del av dem har ju inte ens sett snö innan! De flesta utbytesstudenter verkar väldigt trevliga iaf och det är en hel del från Australien faktiskt. Ska bli kul att få chans att lära känna dem lite mer! Slutligen avslutades kvällen med att vi fick träffa våra s.k. LINK partners, d.v.s. en kanadensisk kompis som ska fungera som min kontaktperson/mentor och som ska kunna hjälpa mig med frågor om Guelph och studentlivet. Min kompis heter Molly och har studerat ett halvår i Linköping och verkar mycket trevlig! Jag funderar på att hänga på henne och hennes vänner som funderar på att starta ett volleyboll lag. Det gäller ju att passa på och göra så mycket roligt som möjligt här! :)

Imorgon är det meningen att skolan ska starta. Men några av mina kurser har än så länge inte lagt upp något schema på internet än så jag är just nu lite vilsen faktiskt. Lite klöddigt överlag med mina graduate kurser eftersom jag inte kan registreras till dem utan måste själv kontakta professorerna, och eftersom jag inte är registrerad kan jag inte få några mail om kursinformation. Så just nu ser det ut som om jag inte har några lektioner alls imorgon utan måste springa omkring på campus och försöka få reda på hur jag ska reda ut detta och träffa massa andra personer som jag måste prata med under första veckan. Första veckan kommer det nog bli en hel del förvirring, men det är ju väntat, men än är jag inte så orolig. Det mesta brukar ju lösa sig!

Annars så verkar University of Guelph vara ett trevligt universitet med massa olika sätt att aktivera sig på och många oliks aktiviteter, klubbar och arrangemang man kan gå med i. Snön lyser dock med sin frånvaro än, men det ska nog bli ändring på det oxå snart!



Utanför lägenhet nr 84 (dörren till vänster) där jag numera huserar.



Mitt rum. Rätt stort och med en hel del förvaringsutrymmen. Nästan så man känner man behöver köpa lite prydnadssaker bara för att fylla ut hyllorna lite mer.


Kommentarer
Postat av: mrfredin

Usch, den stolen är alldeles för låg för det skrivbordet! Annars verkar du ha fått en bra start låter det som=) kram

2012-01-09 @ 09:33:45
Postat av: Anna p

Kul med blogg!!:) ska bli spännade o läsa om vad du gör! Hoppas det löser sig med kurserna. Puss

2012-01-09 @ 10:30:13
Postat av: Linda

Låter spænnande som vanligt :) Mysigt hus! Fast dær e faktiskt lite snø kan jag se :P Gillar din "allt løser sig"-attityd, borde fler ha! :) Hoppas allt går fortsatt bra! Kram

2012-01-09 @ 12:19:35
Postat av: Cia,Tomas, Ivan och Josefin

Hej Hanna, nu sitter vi på Kuheli och Cia och Tomas har just packat ihop sig för avfärd mot Sverige imorgon. Kul att du kommit fram, hoppas du får en fin tid och vi ser fram emot att läsa mer här!

Kramar från oss alla!

2012-01-14 @ 04:53:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0