Välommna till min nya blogg!

Det är här det börjar. Året 2012 har inletts och bakom oss lämnar vi gamla bekymmer och vedermödor, vi minns med glädje årets stora händelser och upplevelser, men framförallt ser vi framåt och påbörjar ett nytt slående år! Mitt eget år inleds fullt med pirr i magen, förberedelser, packning och förväntan inför ett halvår i Nordamerika! Den här bloggen ett av mina sätt att hålla kontakten med er där hemma, dela med mig av alla mina upplevelser och för att min egen skull ha något bestående att se tillbaka på när allt detta har tagit slut.

Så på fredag de 6e januari bär det iväg mot Kanada och staden Guelph. Guelph är en relativit liten stad utanför Toronto i delstaten Ontario i östra Kanada. Guelph grundades år 1872 och döptes till ära efter Kung George IV, vars familjenamn var just Guelph. Idag bor här ca 115000 människor och i Lovely Planet Canada kan följande citat hämtas: "Guelph is an attraktive spot To chilla for a spel. A student population keeps things lively, while attractive stone buildings exude a sense of history." Guelph verkar alltså inte skilja sig allt för mycket från Lund:).

 

Läser flitigt på om Guelph i Lonely Planet!

Det gäller att läsa på flitigt om Guelph med omnejd i Lonely Planet innan avfärd!


Under en termin ska jag alltså leva och studera i Guelph som en del av min utbildning till Civilingenjör i Ekosystemteknik. Exakt hur det blir med kurserna är inte riktigt spikat, men det löser sig snabbt när man väl är på plats! Just nu ser det ut att iaf bli en kurs i "Watershed Management" och "Risk Assessment in Engineerin", samt en GIS kurs på distans från Sverige. Men detta kan ändras snabbt och någon kurs kommer nog tillkomma. Den som lever får se helt enkelt!  Jag ska bo på campus i ett område som heter Easte Village, i en korridor med fyra boende i varsitt rum med ett delat kök och toalett. Ska bli jätte spännande och kul att få komma iväg, möta nya människor och framförallt lära känna ett nytt land!

Men allra först väntar de sista små förberedelserna och framförallt den stora utmaningen: Packningen!

 

Packningen något påbörjad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0