En liten del av Sverige

Så var vardagen snabbt tillbaka, och visst kan det vara rätt sköt med en vardag också. Det var tom så pass att jag förra söndagen riktigt såg fram emot att komma till skolan på måndagen och sätta mig på favorit studie platsen i Science Complex med campus godaste kaffe (om än inte lika gott som vanligt hederligt svenskt kaffe) och sitta och pilla och leka med mina assignments. De tar liksom aldrig riktigt slut de där assignments. Så fort man lämnat in en dyker det upp två till. Dock börjar man ju lära sig vad som förväntas av en nu och man behöver inte lägga ner riktigt lika mycket tid på dem. Standarden på inlämningar här är inte direkt den högsta heller. Även om studenterna här verkar mycket kunniga i övrigt skulle man kunna tro att de aldrig skrivit en rapport innan. Många lämnar in assignments handskrivna (handskrivna!) och så gott som alla utelämnar en innehållsförteckning, inledning, slutsats och referenser. Så konstigt att något som har varit så självklart för för mig ända sedan högstadiet knappt alls används av studenterna här. Men å andra sidan för det ju bara mig att framstå i bättre dagar :).

Förutom fler inlämningar, lektioner, timmar i Science Complex och Open Mike Night på the Bullring har veckan bjudit på små delar av Sverige. Det började med att jag gjorde svenska köttbullar att bjuda mina huskamrater på! Sen åkte jag, Anna och Stine ut till min kanadensiska kompis Molly (som varit på utbyte i Sverige) för att baka svenska Semlor. Det tog sin lilla tid och torrjästen de har här fungerar nog inte riktigt lika bra som "vanlig" jäst, men gott blev det ändå! Vi gjorde tom vår egen mandelmassa (eftersom detta inte gick att hitta)!


Steker köttbullar.



Molly och Anna fyller semlorna med egengjord mandelmassa.


Resultatet! Inte illa om jag får säga det själv.


Inte alltid helt lätt att äta semlor.


Stine och Anna.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0