The Windy City

Slutligen har man då förflyttat sig från Kanada till "det förlovade" landet USA. Förra onsdags kväll lämna bussen terminalen i Toronto, körde över gränsen till Detroit och 12 h senare var vi tidigt framme i Chicago! Har alltså spenderat lite mer än 1 vecka här redan, och än är det några dagar kvar. En vecka spenderades först tillsammans med min gode vän Stine. Hon åkte dock hem till Danmark härom dagen och nu är jag själv här i några dagar.

Chicago är till antal invånare ungefär lika stort som Toronto. Men det känns mer som en storstad. Detta framförallt för att man har skyskrapor, shopping, buissnes district, bostäder och grönområdet på samma plats. Man kan alltså lätt strosa runt mellan höga skyskrapor, i affärer, i parker och längs med Lake Michigan. Närheten till sjön gör att det känns som om man vore vid ett hav. Mixen mellan gamla och nya byggnader i centrum bygger bara på den mysiga småstaden i storstaden känslan. En väldigt mysig stad alltså!




"Bönan"


Elevated tåg mitt i staden


Smogen drar in över Chicago


Chicagos stolthet: Deep Dish Pizza

På en vecka hinner man med rätt mycket i Chicago, och så hinner man men en hel del shopping oxå :P. Bland det första vi gjorde var att ta en båttur längs med Michiganfloden (som inte länge flyter in i Lake Michigan dock) för att få de olika arkitektoniska inslagen förklarade för oss. Sen har vi hunnit med att besöka det konstmuseet och naturhistoriska museet. Utöver detta har vi åkt ut till områdena Little Italy, Pilsen (som numera är ett område dominerat av invånare med latinskt ursprung), kollat bland secondhand butikerna i Wickham Park, Lincoln Park Zoo, druckit öl på navy pier i solskenet, avnjutit afternoon tea på något fancy hotel besökt University of Chicago och tagit en drink uppe i Hancock building med utsikt över hela Chicago.


Båttur


Båttur med alla andra turister


Field museum, eller det naturhistoriska museet


Hershey's Chocklad




Konstmuseet


Linclon Park Zoo


Vår kompis isbjörnen på Lincoln Park Zoo


Navy Pier


Navy Pier


Afternoon tea


Afternoon tea


Drink i Hancock tower


Chicago


Vi har alltså haft fantastiskt trevligt och roligt här i Chicago  och hunnit med en massa saker. Mycket av tiden har bara gått åt att strosa runt och avnjuta stämningen. Även om det som sagt är en väldigt trevlig stad så börjar jag väl bli lätt uttråkad nu ändå. Detta är min tredje dag ensam här och jag har tre kvar innan flyget går söderut till San Diego. Det börjar bli svårt att hitta saker att göra, speciellt saker som typ inte kostar något alls. Men som "tur" är har jag fortfarande saker kvar att göra med min distanskurs och en tripp till Hawaii samt en raodtrip att planera och se fram emot :).

Kommentarer
Postat av: Josefin

Chicago låter verkligen som en mysig stad. Och vilka fina bilder, min favorit är nog den på dig med drinken i Hankcok tower, vilken utsikt! Stor kram från oss på Kuheli

2012-05-20 @ 02:49:06
Postat av: Josefin

Chicago låter verkligen som en mysig stad. Och vilka fina bilder, min favorit är nog den på dig med drinken i Hankcok tower, vilken utsikt! Stor kram från oss på Kuheli

2012-05-20 @ 04:54:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0